четвъртък, 17 май 2012 г.

Ефективна комуникация

2

Съществуват няколко техники, които могат да ни помогнат да постигнем максимална ефективност в комуникационния процес:
1. Използвайте преимуществата на собствения терен - например ако ни се налага да разговаряме с колега от съседния кабинет, по-добре е да го поканим на собствен  терен, отколкото да отидем при него. Точно за това добрите дипломати винаги се стремят да провеждат важните си срещи в собствения си кабинет. Проучванията показват, че тази техника наистина дава добри резултати. / Антъни, 1994:164/. Когато не можете да проведете дадена среща в дома си или в офиса, потърсете някои неутрален терен така , че другата страна да не се възползва от преимуществата на собствения си терен.
2. Изглеждайте по най-добрия възможен начин. Това не означава, че няма да имате успех в комуникацията ако не сте красавец, но времето което отделяте, за да изглеждате максимално добре няма да бъде хвърлено на вятъра, защото ще ви помогне да общувате спокойно, без да се притеснявате за външния си вид.
3. Идентефицирайте се с вашия слушател. Когато искате да комуникирате успешно трябва да направите така, че да убедите другите, че отразявате техните лични интереси. Онова, което искате да постигнете със сигурност представлява интерес за вас самия, но по всяка вериятност не и за другите. Те преди всичко се интересуват от онова, което желаят, така че постарайте се техните интереси да съвпаднат с вашите, като начало можете да ги накарате да ви харесат. Трябва да почувстват, че вие сте част от тях, че споделяте интересите и убежденията им. Ще бъдете много по-убедителен, ако се покажете като човек, който има повече общи неща, отколкото различия с тях. Политиците използват тази тактика на наблягане доста ефективно.
4. Отразявайте изживяването на слушателя си. Неопитните комуникатори прескачат направо на аргументите, а опитните първо създават доверие и показват съпричастността си. Ако другият човек  показва, че е разтревожен за нещо, убеждаващият , който казва: "Разбирам начина, по който се чувствате, аз също бих се чувствал така", демонстрира увжението си към чувствата на говорещия и ще спечели вниманието на слушателя. Една от най-мощните техники за убеждаване се състои от три кратки изречения, а те са следните: "Разбирам как се чуствате"; "И аз съм се чуствал по този начин"; "… Тогава осъзнах, че …" и тук представяте вашата нова гледна точка. Добрият комуникатор ще отрази, а няма да отблъсне възраженията на другия човек към аргумента му. Той излага отново, но по малко по-различен начин възраженията, допуска, че може да имат известно онование и чак след това продължава да доказва, че неговите аргументи са по-състоятелни.
5. Подсигурете се с повече информация. Ще имате по-голям успех, когато общувате с другите, ако снабдите слушателите си със солидна информация, вместо просто да дадете мнението си. Когато правите това имайте предвид, че непредубедените хора могат да се повлияят много повече от източника ви на информация, отколкото от фактите като такива. Нещата не се състоят в това, че хората просто вярват на едни и не вярват на други източници, по-скоро когато чуят да се цитират стабилни и авторитетни инстанции ,те са по-доверчиви и са по-малко склонни да защитават предразсъдъците си срещу новите идеи и все пак не трябва да се прекалява с цитирането на експертни мнения. Прекалено многото информация може да накара слушателя да се разбунтува.
6. Използвайте случки и примери. Добрите комуникатори винаги знаят, че ние много по-лесно се подаваме на влиянието на примери от личния си опит, отколкото на обобщени доказателства и генерализирани принципи. Пример в това отношение може да бъде следният - когато лекар назначи определено лечение на пациент той би могъл да сподели, че също взема предписаното лекарство и по този начин ще постигне комуникативен успех.

Когато спечелите вниманието и доверието на слушателите си и те бъдат убедени, че това което казвате наистина ги засяга,  е необходимо да изградите логическа база за вашата гледна точка. В този момент трябав да потвърдите че онова, в което те започват да вярвата е наистина така и да доведете пасивната вяра до равнището на активно обвързване. Ако слушателите ви се противопоставят на вашето мнение не трябва да бъдете чак токлкова конретен както в случая, когато са благосклонно настроени или пък неутрални.
Хората обикновено са емоционално ангажирани към собствените си възгледи и приемат аргументите срещу убежденията си като лична атака. Убеждението не може да бъде аргументирано. Опитайте се да отклоните вниманието на слушателя от "неговата истина" и да го накарате да се замисли дали изложените факти са верни или не.
Ако слушателите ви са неутрални или апатични, първата ви работа е да ги убедите, че проблемът наистина ги засяга. Ако обсъждате някакъв конкретен въпрос покажете им как този въпрос се отразява върху живота и интересите им. След като ги убедите във важността на проблема, представете възможните решения заедно с аргументите "за" и "против" към всяко едно от тях. Обяснете последствията от всяко решение, обяснете защо вашето предложение е най-подходящо.
Добрите комуникатори често използват анекдоти, схеми, графики или конкретни примери, за да направят вижданията си още по-атративни. Твърди се, че визуалното въздействие е толкова силно, че понякога затъмнява онова, което е било казано. Зрителната представа на онова, в което човек иска да се превърне, е мощен фактор за успешна комуникация. Така, че ние можем да използваме насочваща въображението техника, за да помогнем на комуникативния си партньор да си изгради ясна представа за това, как ще изглежда действителността ако приеме идеята ни. Онова, което ще постигнете, когато накарате човека да си представи ясно нещата /чрез думите, които използвате/, по всяка вероятност ще го накара да осъзнае какви ще са последствията ако се съгласи с вас и какви ако откаже да ви сътрудничи. Той няма да се заинтересува сериозно от предложението ви, докато не си представи как се наслаждава на бъдещото възнаграждение и не започне да усеща как ще се чувства, когато то му се предостави.
В крайна сметка във всяка една комуникация целта е да убеждаваме като преминаваме през напрежението и несигурността, за да накараме слушателя да предприеме определени действия. Много от нас често си тръгват от разговор с някого, чудейки се каква изобщо е била целта на комуникацията. Правим това, за да избегнем евентуалния отказ. Ако не попитаме няма и да ни откажат. Ние по-скоро няма да предложим онова, от което другият се нуждае, отколкото да понесем един евнтуален отказ. Нужно е да осъзнаем, че отказите, които ще получаваме все по-рядко и по-рядко, ако използваме техниките, които току що описахме, всъщност отхвърлят концепции и идеи , а не самите нас. Ако не приемаме отказите на другите като отхвърляне на самите нас, ще можем и по-лесно да ги приемаме. Можем да се възползваме от това преимущество и да обърнем нещата в наша полза. Това може да стане като си изясним какво точно искаме, кога да го поискаме и как по-лесно да илюстрираме преимуществата на преложението си. Ако използваме правилно този метод в повечето случаи можем да превърнем слушателя си в наш приятел или поне тази нова връзка ще остане отворена и по-късно ще можем да потърсим съдействие.
Малко са хората, които още от първата си среща или раговор можете да спечелите за някоя важна за вас кауза. Хората се нуждаят от време, за да  приемат вашия начин на мислене и да преодолеят евентуалната липса на разбирателство, породена от вътрешни противоречия. Те имат нужда да ви повярват и да премислят внимателно последиците от вашите предложения. Освен това повечето хора се страхуват да не направят грешка.
Когато един човек  кима в знак на съгласие, усмихва се или пък признава, че би желал да ви сътрудничи, улеснете го да приеме предложението ви като едновременно с това направите отказа му почти невъзможен. Запомнете думите ОЧАКВАМ - ИЗЯСНЯВАМ - ПОТВЪРЖДАВАМ. Вие очаквате, че той е достатъчно  интелигентен,  за да види преимуществото да действа според собствените си интереси. Вие изяснявате разбраното от него и слагате край на съмненията, които му пречат да осъзнае важността да действа веднага. И вие потвърждавате стойността на неговото съгласие и желанието ви да общувате помежду си.
Когато сте убеден , че решението, което предлагате е такова, каквото и вие бихте желали, ако си бихте разменили местата с вашия събеседник, убедеността ви ще си проличи и чрез невербалните средства за комуникация. Когато знаете , че това е правилното нещо, което трябва да се направи и слушателят е съгласен с вас, вашата интуиция трябва да ви  помогне да действата съобразно с това. Тъй като сте се издължили емоционално към него, докато сте обсъждали и нуждите и проблемите му , проверили сте , че той разбира преимуществата на предлаганото му сътрудничество, вие вече имате право да го посъветствате. Той си е представил онова, което може да се случи и е разбрал, че се каните да го помолите за съдействие. Той няма чувството , че губи контрол, а напротив, че прави избор и правото на избор си е негово, че не е бил заставен да се подчини или да се обвързва завинаги, а  просто да избере, п-одпомогнат незначително от един подкрепящ го приятел.
Научаването на техниките за ефективна комуникация ще ви снабди с много от повечето силни качества на лидерството и ще направи едеите ви неустоими.

0 коментара:

Публикуване на коментар