четвъртък, 31 май 2012 г.

Вдигни антените! Улови честотата на успешните продажби…

2

 ”Феята на продажбите винаги идва с три пожелания… Труди се здраво, работи здраво, бачкай здраво!”

Опознай сетивата си – твоите пазарни сетива.

Как продаваш? Мнозина неопитни се осланят на „усета”. Други казват: „Аз подхождам към процеса инстинктивно.”
Чудесно – надявам се, че не искаш да превключиш и да се подложиш на мозъчна операция.
Отговорът е използване на „вътрешните чувства”.
Ако ги контролираш и излъчваш предимно позитивни чувства, можеш да продаваш – много да продаваш. Основният въпрос е: позитивни или негативни чувства излъчваш?
На какво са подвластни човешките емоции?
Съзнанието контролира чувствата, които водят до (пазарен) успех. Позитивните чувства водят до позитивни резултати. Тук не е нужна мозъчна операция.

Шестте позитивни продажбени чувства:

  • продажбени чувстваЧувство на увереност.
Самочувствието, изградено от добра подготовка и предишни успехи. Най-добрата страна на чувството на увереност е, че е заразително.
Можеш да го предаваш на клиента. (Не бъркай самочувствието с неговия зъл близнак – арогантността.)
  • Чувство на положително очакване.
Преди да навърши пет години, всеки е чел чудесната книга по този въпрос – Машинката, която може всичко. Мисля, че мога, мисля, че мога. Усещането за можене е 50 процента от крайния резултат. (Същото е и с усещането, че не можеш.)
  • Чувство на решителност.
Чувството да устояваш с цената на всичко. Решителен си, когато клиентът казва „не”, а ти го приемаш като „все още не”.
  • Чувство на постижение.
Подсъзнателно всеки преследва целите си. Чувството на постижение иде от удовлетворението, получено от последната продажба. Помниш ли колко добре си се чувствал?
  • Чувство на победа.
Всеки иска да побеждава, но само някои действително го правят. Защото волята за подготовка за победа трябва да е по-силна от волята за самата победа.
  • Чувство на успех.
То се усъвършенства най-трудно, защото трябва да го имаш, преди действително да си го постигнал.
Онова спокойно усещане за пари в банката. Онова „Мога да го направя” състояние на духа. И добре осветен път напред. Това е чувството на позитивната цел.
Изглежда прекалено лесно. Но интригата се заплита…
Съществуват 9 негативни чувства, които подсъзнателно присъстват по време на продажба:
  1. Чувство на страх.
  2. Чувство на нервност.
  3. Чувство на отказ.
  4. Чувство на протакане или нежелание.
  5. Чувство на оправдаване / обясняване.
  6. Чувство на съмнение в себе си.
  7. Чувство на несигурност
  8. Чувство на обреченост.
  9. Чувство на липса на късмет.
Внимавай с тези негативни усещания — те са мисловни блокади, които пречат да бъде постигнат успехът, пречат да бъде постигната продажбата.
Негативните усещания блокират способността за фокусиране върху позитивните – творческите чувства, които градят успеха.
Най-добрият начин за отърсване от негативизмите е балансирането и неутрализирането им с позитивни мисли и дела (например да не се оплакваме и да не обвиняваме околните).
Балансирането по принцип е деликатно. Неутрализирането – още повече.
Става дума за едновременен акт на прогонване на негативните чувства и фокусиране върху позитивните.
Това изисква владеене и управление на вътрешния мисловен процес. Звучи просто, но никак не е лесно – ето защо малцина стигат до реалния успех.
Друго сложно нещо е, че не само ти „чувстваш”. Клиентът също има чувства. И често може да почувства твоите чувства – особено негативните.
Ако негативизми като страх и съмнение преобладават при презентацията ти, те ще превземат клиента. Резултатът: той ще се изнерви, което ще промени способността му да възприема адекватно. Схващаш ли?
Добрата новина по отношение на пазарните, продажбени чувства е, че са контролируеми.
поеми контрола върху чувствата
Можеш да обръщаш негативните емоции в положителни чрез комбинация на жизнен опит и позитивно състояние на духа. Това ще те накара да предприемаш позитивни действия.
В своя легендарен запис Най-странният секрет Ърл Най-тингейл казва: „Ти ставаш онова, за което се мислиш.” По-верни думи никога не са изричани.
Но секретът на Най-странният секрет е желязна самодисциплина, практикувана всеки ден. Колко близо до „всеки ден” си ти?
Най-интересният аспект на Най-странният секрет е механизмът за обръщане на всички деструктивни чувства в конструктивни чрез прилагане на най-силното от всички чувства – здравия разум.
Върху какво се фокусираш?
върху какво се фокусирашКакво привлича вниманието ти? „Томи, внимавай!” Сигурен съм, че като дете си го чувал стотици пъти. Само смени Томи със своето име.
Бил си убеден, че те навикват. Всъщност давали са ти един от най-ценните уроци в живота: Внимавай! Сега си пораснал, но все още не си научил урока.
Ти си фокусиран повече върху себе си, отколкото върху света. Поточно – света около теб. Когато си вторачен в себе си (как изглеждаш, как си облечен, какво мислят другите за теб), отклоняваш „фокусиращата енергия” от твоя успех.
Фокусирането е силно съсредоточаване и когато го прахосваш върху своето аз, пропускаш възможностите наоколо. Тоест ти си „без фокус”.
Всеки ще те посъветва да се фокусираш или да БЪДЕШ по-фокусиран, но малцина ще ти кажат КАК.
Най-лесно понятието „фокус” се формулира с „бъди нащрек”. Бъди нащрек какво има около теб и бъди нащрек кой е около теб.
Това означава, че трябва да обърнеш своя егоцентризъм и неувереност в непредубеденост и самоувереност. Най-добре ще ти го обясня с няколко примера.
„Нащрек” по всяко време.
Ърл Пъртной казва: “Не ме е грижа къде си: в банята, на летището, в хотела, на автомивката, в асансьора или на ресторант, всички места са узрели за осъществяване на връзки – ако си нащрек.”
Следвай съвета на Ърл и ще напредваш на пазара, ще правиш сделки, които никога не си подозирал.
Факторът осъзнатост е винаги налице.
Философията „винаги нащрек” започва с осъзнаване на непосредственото обкръжение. Ако искаш да бъдеш майстор търговец, отваряй си очите на четири къде се намираш, с кого се срещаш и какво казваш.
Когато си на някакво събитие, твоята работа е да държиш антените вдигнати, докато срещнеш ключовите играчи. Без значение какво ще ти струва това.
Вероятно ще се наложи да попиташ „къде е важната клечка?” Вероятно ще трябва да търсиш името по баджовете. Може би ще се наложи да останеш последен. Може дори да чакаш ред, за да проведеш нужния разговор.
Но ако антените ти са насочени към бутилка бира, или към твои приятели, или към повече хапване, те са в грешна посока. И не само няма да спечелиш, ти ще изгубиш пред някой, чийто антени са насочени в правилната посока.
Важно е да разбереш, че фокусирането и самото продаване не е въпрос на тактика. Продажбите не са въпрос и на техника.
Продажбите са продукт на фокусиране плюс находчиво общуване. Единственият начин да ги усъвършенстваш е да работиш върху тях.
Е, вдигна ли антените? Ако не си – вдигни ги!

Тактики, които ще ви помогнат да убеждавате и да влияете на другите-гарантирано!

2

  • 5
Убедителността е едно от най-важните умения, които всеки може и трябва да научи, тъй като това качество ще ви бъде полезно в безброй ситуации.
По време на работа, в социалния живот и изобщо където се сетите, способността да бъдете убедителни и да влияете на другите може да бъде най-добрия ви инструмент за постигане на целите ви и да бъдете щастливи.
Най-добрата полза от това да знаете за триковете на убеждаването освен да постигате желаното от вас, е че парите ви ще останат в джобовете ви като осъзнаете как търговци, рекламодатели ви продават продукти и услуги, от които всъщност вие не се нуждаете.
Точно затова, тук в тази статия съм поместил 9 от най-добрите трикове, чрез които ще станете по убедителни, ще влияете повече и ще хващате лесно същите тези манипулации приложени върху вас.
И макар, че тази статия може би е по подходяща за другия ми сайт, ориентиран към точно тази тематика mindhackerbg.com, днес реших да поместя този материал тук, защото той наистина може да хакне начина ви на убеждаване. Да започваме:

1. Рамкиране

Техника, която ви поставя в една ограничена рамка на едно чувство, доминиращо над всяка друга по различна  чувствителност. Техника, която обикновено ни поставя в рамка, рамката на страха!
техниката рамкиране
Рамкирането е техника често използвана от политиците. Един популярен пример за тактиката на убеждаване “рамкиране” е заданъците върху наследството.
Политиците, които са против този данък го наричат “данък смърт“. Чрез използването на думата “смърт” вместо “наследство” те карат хората автоматично да извикват в съзнанието си всички асоциации, които им идват наум свързани с тази неприятна дума.
Рамкирането е доста коварна тактика, защото с помощта на емоционално заредени думи, думи предизвикващи дълбока чувствителност и вълнения като въпросната дума “смърт” може лесно да убедите хората във вашата гледна точка и да ги поставите в рамката на едно единствено, лошо чувство.
Тази техника се използва и от живото-застрахователните консултанти, но в днешно време в много по развита, прикрита и модерна форма, а не толкова директно.
Те не използват направо емоционална дума, а задават въпроси, които да предизвикат това емоционално състояние, за което говорихме и обикновено както казахме това е страх!

2. Огледалния образ

огледалният образ
Това е техника, в която някой имитира движенията на друг. Движенията могат да бъдат абсолютно всякакви, но някои по очевидни са тези с навеждането напред или встрани на тялото, както и различни движения на главата или ръцете при общуване.
По принцип всички ние понякога правим това несъзнателно, когато общуваме и ако му обърнете внимание вероятно ще забележите и себе си, че го правите.
Тази техника не е от “мръсните“, защото в повечето случаи целта на нейното използване е да създаде усещане за разбирателство и доверие между събеседниците.
Чрез тази техника общуването протича наистина гладко, но имитирането никога не бива да става очевадно, а меко и дискретно.
Освен при движенията, огледалния образ може да се използва и при гласова комуникация, където е добре да се опитате да говорите със същия тон и темпо като този на човека срещу вас!

3. Недостиг

недостиг
Това е една от най-често използваните техники от рекламодателите и специалистите по маркетинг. Възможностите, каквито и да са те изглеждат много по привлекателни, когато е налице ограничената им наличност.
Това може да бъде полезно за обикновения човек в правилната ситуация, но в повечето случаи си е чист опит за оказване на влияние върху вас.
Спри и помисли за това колко важно е да имаш съответния продукт или услуга точно сега, точно преди да е свършил. Дали тази оскъдност ще приключи още на следващия ден, когато ще има нови количества от него.
Огледай се добре, помисли съзнателно, а не автоматично като поредния робот на Тойота и ако имаш абсолютно убедителни доказателства, че това, което се кани да свърши наистина е нещо оскъдно и скоро няма да има от него в наличност!

4. Възвратно-постъпателно движение

Чували сте старата поговорка: “Прави това, което искаш другите да правят на теб“, нали?  Тази техника за убеждаване е нещо подобно.
Когато някой направи нещо за нас ние се чувстваме принудени, задължени да му върнем услугата. Така че ако искате някой да направи нещо за вас, защо не направите преди това нещо мило, нещо дребно, но полезно за човека отсреща.
давай преди да поискаш
В бизнес средите това може да бъде да оставите някой друг да води, някой друг да обере овациите за дребна задача, като след това този някой ще се чувства длъжен да ви върне жеста, най-малкото с много по-добро отношение към вас.
Плащай всички дългове така, сякаш Бог ти води сметките. Ралф Уолдо Емерсън
Да не говорим за последващата му готовност да ви свърши някоя услуга. Но най-важното е другия да разбере, че вие му давате нещо, за да знае на кого е длъжен.
Освен в бизнеса това важи с пълна сила и в живота. Ако сте си на село и съседа ви поиска косачката за малко, дайте му я. След това спокойно можете да поискате от него каквото си пожелаете/е, не искайте да спите с жена му например, няма да проработи/.
Независимо дали ще ви даде нещо, той ще се чувства длъжен да го направи. Няма значение къде или кога използвате тази тактика за оказване на влияние ключът е да давате и да сте любезни. От там нататък може да си искате на воля!
Няма съмнение, че възвратно-постъпателното движение или по-известно като правилото за реципрочност дава изключителни конкурентни предимства на човешките общества.
Всеки от нас е бил напътстван да живее според това правило и всички познаваме обществените санкции и присмеха, на които е подложен онзи, който го нарушава. Думите, с които тези хора биват наричани, преливат от негативност: муфтаджия, нехранимайко, мошеник.
Тъй като съществува всеобщо неодобрение срещу онези, които взимат, без да си правят труда да дават в замяна, ние понякога стигаме много далеч, само и само да избегнем възможността да ни сметнат за хора, които не си плащат дълговете.
А след като сме готови да стигнем толкова далеч, логично е да се намери и някой, който ще се опита да използва нашето чувство за задълженост и да се опита да ни манипулира чрез него. А защо този човек да не сте вие?
Експеримент:
За да разберем по какъв начин правилото за реципрочност може да бъде използвано от човек, който добре разбира силата на неговото влияние (а тя е голяма), нека да разгледаме експеримента на професор Денис Рийган от Корнелския университет.
Човекът, който участва в изследването, трябва да оцени заедно с още един човек качеството на няколко картини, като знае, че участва в експеримент за „оценяване на изкуството“. Вторият човек, да го наречем Джо, също играе ролята на участник, но в действителност е асистент на д-р Рийган.
Експериментът се провежда в два варианта. В едната част от случаите Джо, без да го молят, прави следната малка услуга на другия участник.
По време на кратката почивка той напуска стаята за няколко минути и се връща с две бутилки кока-кола, една за участника и една за себе си, като подава на другия бутилката с думите:„Попитах дали може да си взема кола и той [експериментаторът] каза, че можеТака че донесох една и за теб.
една за теб, една за мен
Във втория вариант на ситуациите Джо не прави никаква услуга на участника, връща се от двуминутната почивка, без да носи нищо. Във всяко друго отношение Джо се държи по един и същ начин.
Малко по-късно, след като всички картини са оценени и експериментаторът веднага напуска стаята, Джо моли участника той да му на прави услуга.
Обяснява, че продава лотарийни билети с печалба нова кола и ако продаде най-много от всички, ще спечели награда от 50 долара. Молбата на Джо към участника е той да купи няколко лотарийни билета, по 50 цента единия: „Всеки един ще е от полза. Колкото повече – по-добре.”
Основната констатация при това изследване е свързана с количеството билети, които участниците купуват от Джо в двата случая.
Без съмнение, Джо постига по-голям успех при продажбата на лотарийни билети на хората, на които преди това е извършил услуга.
Очевидно, водени от чувството, че са му задължени, тези хора купуват два пъти повече билети от останалите, на които не е направил услуга.
Въпреки че опитът на д-р Рийган представлява сравнително проста демонстрация на начина, по който действа правилото за реципрочност, той илюстрира няколко важни характеристики на това правило, които впоследствие ни помагат да разберем как то може да бъде използвано с цел изгода.

5. Подходящият момент

Хората са доста по склонни да приемат вашата гледна точка и да ви бъдат покорни, когато са психически уморени и в усилието си да не прегреят мозъците им те се в повечето случаи се съгласяват с вас.
Така че преди да попитате някого за нещо, за което той не би се съгласил толкова бързо, колкото ви се иска, изчакайте по-подходящо време и момент, когато този от когото зависи вашето желание върши нещо умствено натоварващо или денят му е бил изключително напрегнат емоционално.
Това може да бъде в края на работния ден, когато хващате колегата си да излиза през вратата и каквото и да го попитате вероятно ще получите отговор от сорта на: “Ще се погрижа за това утре!”.
А на вас ви остава да си помислите доволен: “Ми ок, погрижи се за това когато искаш, аз вече си измих ръцете с теб….

6. Съответствие

Ние всички се опитваме подсъзнателно да бъдем в съответствие с наши предишни действия, с неща, които сме правили в миналото.
Един чудесен пример за това е техника използвана от продавачите. А именно продавача ви подава ръка за ръкостискане, хваща ви здраво така че да почувствате, че може да му имате доверие. Той прави това по време на преговорите по сделката с вас. Какво се случва в главата ви в този момент?
ръкостискане
В съзнанието на повечето хора ръкостискането  се равнява на затваряне на сделката, то ви кара да се чувствате все едно вече сте купили, доволен сте и точно това цели продавача.
В този случай търговеца е много по-вероятно, пробуждайки у вас асоциации за минали, успешни сделки, да затвори продажбата и то с положителен за него резултат.
Друг добър начин да използвате тази техника за убеждаване е да накарате хората да действат преди да започнат да осъзнават с главите си какво всъщност правят.
Ето какво имам предвид: Ако например сте с приятел навън и искате да отидете да гледате филм, но приятелят ви не е решил дали иска или не, бихте могли да тръгнете в посока на киното.
Докато той вземе решението си  умът му ще си припомни автоматично на къде е тръгнал и какво е правил там. И ако последният филм му е харесал или си е прекарал добре, подсъзнанието му вече се е съгласило с вас да отидете на кино точно сега.

7. Изчистена реч

Когато говорим, ние често използваме малки междуметия и колебливи фрази като “ъм”, “ъъъъ” или “искам да кажа” и вездесъщото “ами…” и още много други подобни думи паразити.
Тези малки несъзнателни вметки в разговорите оказват върху нас един непреднамерен ефект на саботиране на самите себе си като по този начин изглеждаме по-малко уверени, несигурни в себе си и в последствие доста по-малко убедителни!
Ако обаче сте уверени в речта си, ако наистина сте се подготвили и знаете точно за какво става въпрос, точно какво искате да кажете, дори когато лъжете ще сте в състояние доста по-лесно да убедите останалите в това, което казвате.

8. Стандартно поведение

Ние всички сме родени последователи на нещо и на някого съзнателно или не. Това е хем донякъде тъжно хем и абсолютно вярно.
овца
да и изядеш ушите нали...
Ние постоянно гледаме към тези около нас, тяхното поведение, постижения, действия и т.н. И за да определим, да сравним нашите действия с околните ние имаме нужда от приемане и одобрение.
А прост и ефективен начин да използвате това качество на хората, които в голямата си част сме овчици е да бъдете лидер. Нека стадото да следва вас!

9. Приятели и авторитети

Ние е много по-вероятно да следваме или да бъдем убедени от някой, който харесваме, или от някой, който е в позицията на високо уважаван авторитет/в този аспект Бойко Борисов е емблематичен пример за доста добър овчар на нас, българските овце/.
Тази техника може да се използва не само за борбата ви в убеждаването на другите, тя е също и добър начин да изградите добри взаимоотношения, както и възможност да станете лидер на социалните групи, в които участвате. А освен това ще повдигне и егото ви стига да умеете да правите впечатление.

понеделник, 28 май 2012 г.

КАК ДА ПРОЧЕТЕМ МИСЛИТЕ НА ТЕЗИ СРЕЩУ НАС

2

Обикновено очите ни следват мислите и ако ни гледат в очите, другите могат да разберат за какво си мислим. Вероятно ще се съгласите, че да четеш мислите на другия срещу вас по очите му е полезно? Благодарение на това всеки може да разбере лъжат ли го или пък да определи дали на събеседникът му е интересно това, което му говорим. Този полезен навик владеят до съвършенство майсторите на покера.
Как да четем мислите на събеседника по очите му?
"Очи в очи". imageПодобен контакт със събеседника показва, че той е много заинтригуван от разговора. Продължителният зрителен контакт може да говори и за това, че човекът е наплашен и/или не ви се доверява. Кратък зрителен контакт- човекът е обезпокоен и/или не го интересува разговора. А пълното отсъствие на зрителен контак свидетелства за пълно безразличие към вашия разговор. 
Човекът гледа нагоре.
imageВдигнатите нагоре очи са признак на презрение, сарказъм или раздразнение, насочено към вас. В повечето случаи означава проява на снизходителност. 
Ако човекът гледа в горния десен ъгъл, той визуално си представя запазената в паметта картинка. imageНакарайте някой да опише външността на друг човек, и вашият събеседник обезателно ще вдигне очи нагоре и ще погледне в негово вдясно. 
Ако човек отмества очи в горния ляв ъгъл, това е свидетелство, че той нагледно се опитва да си представи нещо. imageКогато се опитваме да използваме фантазията си за това, че зрително да си нарисуваме някаква картинка, ние повдигаме очи и гледаме вляво. 
imageАко вашият събеседник гледа напред, това значи, че се опитва да си спомни нещо. Опитайте да го накарате да си спомния някоя мелодия и той ще погледне право напред. 
Гледайки наляво,image хората си спомнят звуци. Когато човек си представя мелодия или измисял нова, той гледа вляво. Накарайте няко да си представи бръмчене на пчела и той непременно ще погледне вляво. 
Ако вашият човек поглежда надолу и направо,
image той води вътрешен диалог. Той или обмисля казаното от вас или пък мисли какво да ви каже. 
Ако човек поглежда надолу и вляво, той мисли за впечатлението си от нещо.
imageПитайте го какви чувства изпитва на рождения си ден и преди да ви отговори ще отпусне очи и ще погледне вляво. 
Отпускайки очи, ние показваме, че се чувстваме некомфортно и даже смутено. Често, ако човек се стеснява и не иска да говори, той гледа надолу.
image Тези правила се отнасят за всички, само че левичарите правят всичко наобратно. Така че внимавайте с кого говорите. 

Научавайки се да контролира погледа си, човек може да накара другите да му вярват безпрекословно- всъщност как може да ме лъжат, като ме гледат право в очите?!?

неделя, 27 май 2012 г.

Изкуството да правите комплименти: теория и практика

2

Комплиментът е един от най-ефективните начини да направите добро впечатление на събеседника си. Какво представлява комплиментът и как действа той върху хората?
Това са думи или изрази, които по смисъла си съдържат леко преувеличаване на положителните качества на човека.
Психологическото въздействие на комплимента е следното: чувайки, че събеседникът Ви квалифицира много позитивно, Вие подсъзнателно се опитвате да се представите в по-добра светлина. По този начин „доказвате”, че изреченото от Вашия събеседник е вярно.
Да направите комплимент е един начин да предразположите събеседника си, да предизвикате симпатията му и да улесните по-нататъшното Ви общуване.
В бизнес-общуването комплиментът се ползва като психологическо оръжие. Той предизвиква симпатия, дава усещане за сигурност и потиска съпротивата на опонента по време на преговорите. Комплиментът, поднесен по време на запознанството Ви с нов клиент, колега или ръководител, е най-добрият начин да насочите съвместната Ви работа в позитивна посока.

Комплиментите се различават по своята насоченост

Първият вид е, когато отправяме комплимента не към самия човек, а към това, което е скъпо за него: фирмата в която работи, постиженията му, популярното му име и т.н.
Комплиментите от втория вид са тези, които се правят след като първо сте изказали леко неодобрение за нещо. При този вид комплименти първо изказвате едно леко „минусче” и когато събеседникът вече е готов да Ви възрази, казвате му нещо много ласкателно за него. От гледната точка на психологията, такъв комплимент се възприема много емоционално и се запомня. Наред с това, трябва да сте сигурни, че „съотношението”, което определяте между „плюса” и „минуса” се възприема от Вашия събеседник добре. Без да искате можете да му посочите „минус”, който той възприема като много голям и „плюс”, който не може да компенсира изказаното от Вас неодобрение.
В третият случай, Вие сравнявате събеседника си с нещо, което е много скъпо за Вас лично. Наример: ”Много бих искал моят син да порасне такъв отговорен човек, като Вас.” Обикновено, такива комплименти добре се възприемат и са приятни за хората, които ги получават. Наред с това обаче, не винаги можете да ползвате такива сравнителни комплименти, защото те се казват само на човек, когото добре познавате, имате изградено доверие помежду си и той може да разбере „важността” на сравнението за Вас лично.
Съществува още една форма на комплимента, действаща дори пред хората, които имат негативни нагласи към Вас. Това са комплиментите, които се изричат на фона на антикомплимент към Вас самите. Силното влияние на такъв “комплимент+антикомплимент” се дължи на факта, че по този начин удовлетворявате едновременно няколко потребности на събеседника си: стремежът му да бъде и да изглежда по-съвершен отколкото е в действителност и удовлетворението от факта, че е прав в критичното си мнение по отношение на Вас лично или към Вашата фирма.

Кога могат да се правят комплименти?

Отговорът е – винаги! На практика, във всяка делова ситуация, свързана с преговори или просто разговори на служебни теми, можем да правим комплименти на присъстващите. Но, ако не сте сигурни, че владеете перфектно ораторското изкуство, трябва да се подготвяте към „спонтанните комплименти” предварително. Подгответе няколко комплимента, подходящи за различните ситуации и хора. След това ги използвайте в подходящия момент.

Как точно се правят комплименти?

Ако сте истински кариерист и сте твърдо решени да направите успешна кариера, задължително трябва да владеете изкуството да правите комплименти. Затова трябва да го правите колкото може по-често, като спазвате няколко лесни правила:

1.
Комплиментите трябва да произнасяте с увереност, без да се смущавате, но и без да се правите на „голяма работа”. Изричаните думи трябва да се съчетават с „гласа на тялото Ви” и да не противоречат на тембъра на гласа Ви, мимиката и позата.

2.
За да кажете комплимент, трябва да бъдете сигурни, че той ще се възприеме добре от Вашия събеседник и няма да изглежда неуместен.

3.
Не казвайте комплименти с двоен смисъл и такива, имащи скрит смисъл.

4.
Комплиментът трябва да отразява недвусмислено положителните качества на човека. В никакъв случай не подчертавайте качествата, които могат да бъдат оценени като положителни или отрицателни, в зависимост от ситуацията.

5.
Положителното качество, което отразявате в комплимента, трябва да бъде преувеличено съсем леко. Ако прекалите, комплиментът се превръща в подигравка.

6.
Не правете комплименти за такива качества на човека, които самият той не обича в себе си, от които се срамува или иска да се избави от тях.

7.
Комплиментът не бива да съдържа препоръки или да има поучителен характер.

8.
Комплиментът се казва „в чист вид”, без да добавяте нещо, което може да намали силата му.

9.
Комплиментът се отличава от хвалбата с това, че съдържа само леко преувеличение на качествата на един човек. Когато някой силно преувеличава достойнствата на събеседника си, той изглежда като подмазвач. Хвалбите имат по-груб вид от комплиментите. Когато казвате нещо, което явно не отговаря на действителността, имате големи шансове да постигнете противоположен на очаквания резултат. Затова, ползвайте комплиментите, но не и хвалбите!

Реалността е основата на добрия комплимент

Положително се възприема комплиментът, съдържащ факти, с които сте запознати и двамата със събеседника си, но които представят нещата в изгодна за него светлина.
Липсата на реална основа за комплимент го прави неубедителен и го принизява до нивото на просто ласкателство. Когато не сте сигурни, че фактът който искате да използвате в комплимента си, е известен на събеседника Ви, по-добре е да не рискувате веднага. Първо напомнете на събеседника си за факта, а след това го ползвайте в комплимент.
Най-неприятно изглежда комплиментът, който противоречи на реалните факти. Например, ако Вашият началник цяла нощ е страдал от зъбобол, а Вие му казвате че той изглежда чудесно, думите Ви ще бъдат възприети като подигравка.

Структура на комплимента

Комплиментът трябва да бъде кратък, с ненатрапчива конструкция и лесен за разбиране. Не събирайте няколко факта или идеи в един комплимент. По-добре е да ги разделите и да ги ползвате поотделно.

Когато Вие получавате комплимент

Трябва не само да можете да правите комплименти, но и да ги приемате. Реакцията Ви при получения комплимент трябва да бъде незабавна и адекватна. В противен случай, събеседникът Ви може да се засегне и да загуби всякакво желание да сътрудничи с Вас.
Стандартният отговор е „Това изцяло се дължи на Вашето умение/ професионализъм/ ръководство и т.н.” Тайната на добрата Ви реакция е в начина така да отговорите на събеседника си, че да му „върнете” психологическия плюс, който сте получили. При това трябва да подчертаете наистина съществуващите положителни качества на човека.

Ползата от комплимента

Казвайте комплиментите колкото може по-често и на всеки, който ги заслужава. Прилагайки на практика научената от Вас теория, ще направите комплиментите си леки, приятни и най-важното – много ефективни.
Всеки събеседник приема добре комплименти. Не са изключение и хората в бизнес-средите. Всеки се чувства добре, ако някой иска да му каже нещо приятно. След това по-лесно се прощават евентуалните грешки и несъгласия.
Хората, които са доволни от получения комплимент, веднага се усмихват. Заедно с усмивката се повишава настроението на човека и той придобива позитивна нагласа. Вие също ще се усмихнете, и Вашето настроение също ще се повиши. Така че, правете комплименти – те са от полза и за Вас самите!